Wynajęcie skippera, skipper do wynajęcia – za co odpowiada zatrudniony skipper?

wynajem skippera grecja

Czego oczekiwać od skippera i jak go traktować?

Zatrudnienie profesjonalnego skippera – wynajem skippera na swoją żeglarską wyprawę niezaprzeczalnie jest świetnym pomysłem, wartym rozważenia. Bez względu na Twoje umiejętności żeglarskie, wakacje są o wiele przyjemniejsze, jeśli na pokładzie jest profesjonalny skipper. Oprócz manewrowania, prowadzenia nawigacji, zatrudniony przez Ciebie skipper podzieli się z Tobą swoją wiedzą na temat akwenu po którym będziecie żeglować, lokalnych warunków pogodowych, pokaże również najatrakcyjniejsze miejsca do odwiedzenia, w tym sprawdzone lokale gastronomiczne.

Check-in z wynajętym skipperem

Skipper może przyjechać do bazy czarterowej z Tobą, może również pojawić się w bazie wcześniej, odebrać jacht i przywitać załogę na jachcie. W pierwszej opcji skipper pomoże Ci w odbiorze jachtu lub odbierze go za Ciebie omawiając całą procedurę “na żywym organizmie”. W drugiej opcji z Twojej głowy spada konieczność zajmowania się papierologią oraz technicznym odbiorem jachtu. Przyjeżdżasz “na gotowe”. Niezależnie od wybranego przez Ciebie rozwiązania skipper będzie trzymał rękę na pulsie. Gdy wszyscy znajdą swoje miejsce na pokładzie, skipper jachtu przeprowadzi tzw. “briefing” dotyczący bezpieczeństwa oraz obsługi elementów wewnętrznych jak i zewnętrznych jachtu. W kilku prostych słowach skipper wyjaśni, gdzie znajdują się kamizelki ratunkowe, tratwa, czy gaśnice. Omówi również procedury bezpieczeństwa w przypadku nagłych sytuacji np. wypadnięcie człowieka za burtę, przeciek, czy złamanie masztu. Omówi wyposażenie jachtu, poinformuje jak z niego korzystać tak aby każdy członek załogi miał zapewniony komfortowy pobyt na jachcie.

checkin przejęcie jachtu przez zatrudnionego skippera

Planowanie Trasy wspólnie z wynajętym skipperem

Pierwsza rozmowa na pokładzie zazwyczaj dotyczy trasy rejsu. Skipper powinien dopasować życzenia i pragnienia załogi dotyczące destynacji żeglarskich do możliwości jachtu, załogi oraz prognozy pogody. Skipper zna szczegółowo akwen po którym będziecie pływać, wie które porty czy zatoki są osiągalne i warte odwiedzenia, omówi wszystkie za i przeciw i wspólnie z załogą ustali trasę. Może również zaproponować swoją trasę, jeśli uczestnicy rejsu nie są całkowicie pewni, dokąd chcieliby się udać. Poprzez tę rozmowę skipper powinien również wyczuć nastrój i możliwości załogi, co może być przydatne podczas wyboru tempa żeglowania. Będzie to również czas na wstępne zapoznanie się załogi ze skipperem.

planowanie trasy rejsu ze skipperem zawodowym

O czym warto pamiętać żeglując z wynajętym skipperem?

Mimo że załoga ma prawo żądać od skippera realizacji zaplanowanej trasy, to pamiętaj, że to skipper ponosi odpowiedzialność za jacht i zdrowie oraz życie załogi. Co za tym idzie, podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą nawigacji i realizacji punktów trasy. W przypadku konieczności zmiany trasy np. ze względu na warunki pogodowe, skipper wyjaśni szczegółowo dlaczego zmienia trasę i zaproponuje alternatywy.

W przypadku pojawienia się sporów lub nieporozumień między załogą lub załogą a skipperem, pamiętaj że sprawa musi zostać rozwiązana w przyjaznej atmosferze. Skipper może w tym pomóc.

Skipper powinien być cierpliwy, uprzejmy, schludny i czysty, oraz chętny do odpowiadania na pytania załogi dotyczące jachtu. Musi również posiadać wiedzę na temat nawigacji, żeglowania oraz odwiedzanych miejsc – jeśli Ty lub Twoja załoga będziecie mieli jakiekolwiek pytania dotyczące powyższych zagadnień śmiało pytajcie. Pamiętaj jednak żeby takie pytania zadawać w czasie kiedy skipper jest swobodny. Dla wspólnego bezpieczeństwa nie zarzucajcie skippera pytaniami podczas manewrów portowych. Po zakończeniu manewrów będzie na to czas.

Wieczory są idealne do planowania następnego dnia. Ostateczną decyzje o trasie na dany dzień skipper podejmuje rano przed wypłynięciem do kolejnej destynacji. Skipper powinien zadbać o bezpieczne i w miarę możliwości najlepsze miejsce na nocleg, dotyczy to zarówno kotwicowisk, nocowania na bojkach jak i cumowania w marinie lub porcie miejskim. Co raz częściej wymaga to wcześniejszej rezerwacji. Załoga musi być tego świadoma że czasami trzeba będzie przybyć do miejsca docelowego na konkretną godzinę lub “nie później niż”.

Ponadto, skipper w porozumieniu z załogą może zarezerwować stolik w restauracji czy barze na wieczór. W tym przypadku załoga powinna być gotowa na kolację na konkretną godzinę, ponieważ dobre restauracje i bary w sezonie mają grafiki rezerwacji wypełnione po brzegi.

rezerwacja stolika grecja

Wyżywienie skippera – co je skipper?

Jeśli chodzi o zaopatrzenie żywieniowe skippera, to załoga musi dostarczyć wystarczającą ilość jedzenia i napojów nie tylko dla siebie ale i dla skippera – przyjęło się że to załoga żywi skippera. Wyżywienie jest dodatkiem do wynagrodzenia. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest zaproszenie skippera do wspólnego stołu – skipper je i pije to co załoga. Jeżeli załoga wybiera się do restauracji to skipper idzie z nimi. Bywa, że załoga się podzieli lub potrzebuje prywatności wtedy należy zapewnić skipperowi fundusze na posiłek.

Skipper powinien trzymać się z dala od napojów alkoholowych przynajmniej do momentu gdy jacht jest bezpieczny. Skipper powinien mieć czas wolny dla siebie na koniec dnia tak aby wypocząć przed wyzwaniami dnia następnego. Oznacza to, że skipper nie powinien “imprezować” całą noc ani samodzielnie ani z załogą. Zaproszenie skippera na piwo czy lampkę wina po zacumowaniu jachtu w porcie nie jest niczym złym. Jeśli skipper odmówi, nie namawiaj go – w końcu to od skippera zależy wasze bezpieczeństwo.

Zdarza się że załogi żądają nietypowych (nielegalnych) przysług od swoich skipperów takich jak np. dostarczenie narkotyków na jacht. Takie żądania są uważane za niedopuszczalne więc skipper nie musi na nie reagować.

wyżywienie - wynajem skippera

Gdzie śpi skipper?

Skipper śpi z jednym okiem (i uchem) otwartym, kiedy spędza noc na kotwicy. Cumując w marinie skipper może odespać noc spędzoną na kotwicy. Rytm biologiczny skippera zostanie zachowany, jeśli skipperowi zapewni się osobną kabinę. Na katamaranach jest łatwiej, ponieważ skipperzy mogą korzystać z dziobowych małych kabin, znanych również jako „trumny”. Bez względu na wielkość tych kabin, skipperzy mogą położyć się w nich w dowolnym momencie. Pamiętaj że wyspany skipper to bezpieczny jacht i bezpieczna załoga.

Skipper śpi w salonie – czy to rozsądne?

Sytuacja staje się bardziej skomplikowana na jednokadłubowcach. Członkowie załogi zazwyczaj zajmują wszystkie kabiny, więc skipper zazwyczaj śpi w salonie. Oznacza to, że skipper jest ostatnią osobą, która idzie spać i pierwszą, która wstaje. Czasami prowadzi to do nieprzyjemnych sytuacji. Szczególnie jeśli załoga chce imprezować lub siedzieć w mesie lub kokpicie do późna w nocy. Pamiętaj więc, żeby określić miejsce spania skippera jeszcze przed wyjazdem na rejs. Są skipperzy, którzy zgadzają się spać w salonie/mesie. Jest jednak co raz większa grupa która w swoich wymaganiach ma zakwaterowanie w kabinie. Zwróć na to uwagę podczas wyboru jachtu oraz samego skippera.

Skipper w kuchni – czy skipper gotuje?

Skipper nie musi gotować dla załogi ani zmywać naczyń. Jeśli robi którąś z tych rzeczy, powinno to być traktowane jako dodatkowa wartość, a nie obowiązek. Z drugiej strony skipper powinien myć pokład, kontrolować zużycie wody i uzupełniać świeżą wodę według potrzeb. Oczywiste, że sternik musi dbać o całą nawigację oraz wszystkie systemy na pokładzie jachtu. Wnętrze, meble, toalety i wyposażenie kuchni czy kabin są w odpowiedzialności załogi.

skipper cafe wynajem skippera

Bezpieczeństwo załogi, powrót do bazy czarterowej

Skipper musi nie tylko zadbać o zadowolenie i bezpieczeństwo swojej załogi przez cały czas trwania rejsu, ale także sprowadzić ich na czas z powrotem do bazy czarterowej. Przed wypłynięciem z portu pierwszego dnia rejsu, skipper musi poinformować załogę o polityce firmy czarterowej dotyczącej powrotu do bazy, aby nie było to problemem w ostatnim dniu podróży. Najczęściej stosowaną praktyką przez firmy czarterowe jest obowiązek powrotu do portu wieczorem w dzień poprzedzający ostatni dzień czarteru określony w umowie. W przypadku drobnych usterek technicznych skipper musi zadbać o ich usunięcie w porozumieniu z firmą czarterową, korzystając ze wsparcia technicznego firmy. W przypadku większych awarii załoga musi zostać poinformowana o rozwoju sytuacji, zachowując wyrozumiałość i cierpliwość.

Mimo że zawodowy skipper zazwyczaj jest w stanie wykonać każdy manewr samodzielnie, załoga może mu pomagać, gdy tylko będzie to potrzebne i będą na to chęci – ze strony skipperów jest to mile widziane. Podsumowując, żeglowanie z profesjonalnym skipperem niesie ze sobą wiele korzyści, ale nie przesadzaj z wymaganiami – skipper to też człowiek i ma swoje granice. Nie zapominaj, że na pokładzie nie masz służącego, lecz zaufaną osobę odpowiedzialną nie tylko za przyjemną część rejsu, ale także za Wasze życie i zdrowie.

starter pack crystal sea wynajem skippera

Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty wynajmu jachtu – z skipperem lub bez! Odkryj uroki żeglowania na własną rękę lub z profesjonalnym sternikiem, który zapewni Ci komfort i bezpieczeństwo podczas morskiej przygody. Nie czekaj dłużej – skontaktuj się z nami lub skorzystaj z wyszukiwarki online.

Jeśli chcesz regularnie otrzymywać informacje o nowych wpisach takich jak ten! Zapisz się do newslettera. Będziemy przesyłać Ci najświeższe treści, porady oraz inspiracje, abyś zawsze był na bieżąco. Zapisz się już teraz i nie przegap żadnej ciekawej publikacji!

Zapisz się do naszego newslettera!

Klikając przycisk “Zapisz się”, wyrażasz zgodę na otrzymywanie naszego newslettera dotyczącego czarterów jachtów na podany adres e-mail. Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce prywatnośći.