Odbiór jachtu czarterowego

odbiór jachtu

Odbiór jachtu od firmy czarterowej

Odbiór jachtu czarterowego

Czarter to nic innego jak wynajęcie –  w tym przypadku jachtu – na ściśle określony okres. Marzy Ci się przygoda pod żaglami, ale nigdy nie wynajmowałeś choćby żaglówki? Przejęcie jachtu czarterowego nie musi być wcale skomplikowane! Przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczny poradnik, który szczegółowo opisuje, jak odebrać jacht czarterowy. Sprawdź, na czym polega sprawny czarter jachtu, na miarę wytrawnego wilka morskiego!

Czartery jachtów – rezerwacja

Jeżeli czytasz ten artykuł, oznacza to, że najprawdopodobniej masz już rezerwację na konkretny jacht. Warto to robić jak najwcześniej, nawet z wielomiesięcznym wyprzedzeniem i tuż po zakończeniu poprzedniego sezonu. Na różnych akwenach sezon kończy się w innych terminach, co warto sprawdzić, by zrobić rezerwację tam, gdzie chcesz żeglować. Po ostatecznej rezerwacji wpłacamy ustaloną część kwoty na konto bankowe podane przez firmę czarterową, a następnie stawiamy się z załogą w wyznaczonym porcie, o wyznaczonym terminie. Pamiętaj też, że jeśli chcesz żeglować samodzielnie, musisz mieć ze sobą stosowane dokumenty, czyli uprawnienia do prowadzenia konkretnej jednostki pływającej.

Co dalej? Jesteś o włos od rozpoczęcia swojej morskiej przygody! Pozostaje już tylko ostatni etap, czyli przejęcie jachtu. To ważny moment: przed wyjściem z portu koniecznie należy sprawdzić stan i wyposażenie jednostki oraz dokumenty i polisę jachtu, załogi oraz skippera (jeśli płynie z Wami w rejs). Po drobiazgowej kontroli następuje podpisanie protokołu odbioru, wpłata kaucji, i przekazanie dokumentów jachtu.

Jak odebrać jacht czarterowy – instrukcja w skrócie

  1. Kontakt z agencją zajmującą się czarterem jachtów.
  2. Wybór jachtu spośród dostępnych modeli.
  3. Wstępna rezerwacja, która obejmuje kilka dni. Daje Ci to możliwość przemyślenia swojego wyboru.
  4. Płatność i ostateczna rezerwacja jachtu.
  5. Przygotowania przed rejsem, przejęcie jachtu, check-in.
  6. Czarter jachtu – rozpoczyna się czas, kiedy korzystasz z wypożyczonej jednostki.

Odbiór jachtu od firmy czarterowej – co przygotować, jakie wnieść opłaty

Odbiór jachtu czarterowego nie obędzie się bez opłat i formalności. Dlatego pamiętaj, aby do biura armatora zabrać ze sobą:

  • Boarding Pass – dokument uprawniający do odbioru jachtu które otrzymasz od agencji czarterowej.
  • Patent skippera i ewentualnie świadectwo radiooperatora.
  • Listę załogi – jeżeli ostateczna wersja osób płynących z Tobą różni się od tej wstępnie przesłanej.
  • Pieniądze oraz/i karty płatnicze.

W biurze będziesz również zobowiązany dokonać wszelkich dodatkowych płatności związanych z czarterem jachtu, czyli:

  1. Wpłacić kaucję lub ubezpieczenie kaucji.
  2. Opłacić transit-log (czyli opłatę za sprzątanie).
  3. W wielu portach (np. w Chorwacji) konieczne jest też uiszczenie tzw. opłaty klimatycznej, zwanej tourist tax.
  4. Opłatę portową (przy czarterach one-way).
  5. Ewentualne opłacić dodatkowe wyposażenie np.: silnik do pontonu, WiFi, dodatkowe ręczniki, baby net, SUP itp.

Odbiór czarterowanego jachtu

Odbiór jachtu czarterowego zwykle trwa około 2 godzin. Bywa jednak, że jacht wcześniej wynajmowany komuś innemu miał pewne problemy techniczne. To angażuje całą ekipę i sprawia, że musisz odrobinę dłużej poczekać na osobę przekazującą jacht. Choć takie sytuacje są rzadkie, to jednak się zdarzają: warto wówczas uzbroić się w cierpliwość i okazać wyrozumiałość.

Przejęcie jachtu czarterowego to ważny moment: właśnie wtedy masz okazję dokładnie zapoznać się ze wszelkimi systemami znajdującymi się na jachcie, oraz sprawdzić faktyczny stan wyposażenia. Armator powinien wręczyć Ci listę całego wyposażenia jachtu. Zdecydowanie warto ją przejrzeć i sprawdzić punkt po punkcie: to pozwoli Ci uniknąć wielu stresujących sytuacji podczas czarteru, także podczas procedury oddawania jachtu.

Przejęcie jachtu czarterowego – o tym zawsze pamiętaj!

Jeśli dokonałeś już wszystkich formalności w biurze firmy czarterowej, czyli opłaciłeś wszystko, co konieczne, wniosłeś kaucję, odebrałeś dokumenty jachtu i check-listę wyposażenia, możesz już odebrać jacht czarterowy. Najlepiej zabrać ze sobą jednego załoganta, który posłuży za świadka i usprawni odbiór jachtu czarterowego. Pamiętaj też, by przed przejęciem jachtu nie wnosić na pokład bagaży, ani nie zapraszać na jacht pozostałych członków załogi. Pozwoli to na sprawniejszy odbiór czarterowanego jachtu.

Najważniejsze, aby przejęcie jachtu czarterowego nigdy nie odbywało się w pośpiechu. Znajdź czas, aby dokładnie zapoznać się z systemami znajdującymi się na jachcie, oraz koniecznie sprawdź, czy wyposażenie jest zgodne ze wspomnianą już listą wyposażenia. Bardzo ważne też, aby obejrzeć dokładnie jacht i upewnić się, że nie ma on żadnych uszkodzeń: unikniesz ewentualnych późniejszych dyskusji oraz sporów, czy ewentualne uszkodzenie jachtu powstało podczas Twojego rejsu, czy też wcześniej. Bez wcześniejszego check-in czarter jachtu i wszelkie jego mankamenty spadną na Ciebie i niezwykle trudno będzie dowieść, że uszkodzenie było już, gdy przejmowałeś jacht czarterowy.

Czarter jachtu – check-in, lista inwentarzowa

Przejęcie jachtu czarterowego zawsze powinno zaczynać się od prezentacji systemów znajdujących się na jachcie. Robi to pracownik firmy. Następnie powinniście wspólnie wypełnić listę inwentarzową. Jak ona wygląda? Oto lista rzeczy na którą musisz zwróć szczególną uwagę, aby odbiór jachtu czarterowego odbył się sprawnie i bez późniejszych sporów oraz niedomówień.

Część nadwodna jachtu

  • Pokład i burty – odnotuj wszelkie rysy, pęknięcia i ubytki oraz policz odbijacze.
  • Słupki relingu, kosze dziobowe i rufowe nie mogą być zgięte, a w miejscu łączenia słupka z pokładem nie powinno być pęknięć.
  • Winda kotwiczna jej mocowanie nie powinno być uszkodzone. Łańcuch musi być połączony ze stałą częścią jachtu, a kotwica przyłączona do łańcucha. Warto też zapytać o umiejscowienie bezpiecznika windy kotwicznej.
  • Sprawdź stan ożaglowania i olinowania oraz działanie rollerów.
  • Pamiętaj, że okna i luki nie mogą mieć pęknięć lub innych uszkodzeń.
  • Bimini Top i Sprayhood – materiał nie może mieć rozdarć, a rurki uszkodzeń.
  • Zęza powinna być sucha. Dopuszczalna jest jedynie niewielka ilość wody, w miejscach trudno dostępnych.
  • Sprawdź, czy nie ma pęknięć w okolicach szpilek balastu i wręg.
  • Komora silnikowa powinna być czysta i sucha. Tutaj, podobnie jak w zęzie, dopuszcza się minimalna ilość wody w trudno dostępnych miejscach.
  • Sprawdź poziom oleju w silniku, napięcie paska klinowego, wyrzut wody chłodzącej za burtę, napięcie ładowania z alternatora (ok. 14,40 V).
  • Znajdź zawór odcinający paliwo, wskaźnik poziomu paliwa oraz wlew paliwa. Zdecydowanie warto też zanotować (lub zrobić zdjęcie) motogodzin pracy silnika I dowiedzieć się, jakie jest zużycie paliwa.
  • Silnik zaburtowy – sprawdź jego działanie, gdy jest zamocowany do pontonu.
  • Upewnij się jaką masz ilość gazu oraz czy dysponujesz zapasową butlą. Warto też upewnić się, gdzie są zawory odcinające gaz.
  • Sprawdź oświetlenie wewnątrz jachtu, a także oświetlenie nawigacyjne.
  • Ustal, czy wszystkie pompy w toalecie i prysznicu działają poprawnie.
  • Dowiedz się, ile masz zbiorników na słodką wodę i czy są one napełnione w 100% wodą, a także sprawdź, gdzie jest zawór do przełączania zbiorników.
  • Sprawdź elementy związane z bezpieczeństwem: środki pirotechniczne, race itp. oraz daty ich ważności, koła ratunkowe i kamizelki, pasy bezpieczeństwa z wąsami oraz ich ilość, a także rozmieszczenie i ilość środków gaśniczych oraz wyposażenie i stan apteczki pokładowej.

Część podwodna jachtu

Czy wiesz, że po każdym czarterze jacht przeglądany jest przez nurka? Dlatego warto sprawdzić stan jednostki przed wypłynięciem w rejs. Użyj aparatu wodoodpornego lub po prostu kamerki GoPro zamocowanej do bosaka. Obejrzyj koniecznie kil i płetwę sterową oraz śrubę napędową i ster strumieniowy. Jeśli nie posiadasz powyżej wymienionego sprzętu, nic straconego – po wypłynięciu z portu zakotwicz w najbliższej zatoce i po prostu zanurkuj pod jacht – w przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości natychmiast poinformuj o tym fakcie firmę czarterową.

Pamiętaj!

Paliwo tankowane jest przez czarterującego, po każdym oddaniu jachtu czarterowego. Czasami firmy tankują paliwo do pełna po powrocie jachtu do portu, aby następny czarterujący mógł wypłynąć z pełnym zbiornikiem. Jednak to należy do rzadkości, a cała procedura tak naprawdę polega po prostu na uczciwości czarterujących. Chcesz wyruszyć w rejs z pełnym zbiornikiem? Zatankuj jacht zaraz po wyjściu z portu – zazwyczaj wystarczy tylko kilka litrów diesla. Jeśli jednak zmuszony jesteś tankować dużo więcej paliwa, poinformuj o tym armatora i oczywiście nie zapomnij zabrać rachunku, dzięki czemu uzyskasz zwrot kosztów podczas wyokrętowania.

Odbiór czarterowanego jachtu – co jeszcze warto zrobić?

Sprawdź, czy na pokładzie są mapy akwenu, po którym zamierzasz żeglować i poznaj działanie plottera map elektronicznych. Odbiór czarterowanego jachtu to czas, kiedy możesz pytać o wszystko, dlatego poproś też o wskazówki dotyczące ładowania akumulatorów i zapytaj o wskazania echosondy (dowiedz się, czy podawana jest głębokość od kila, czy od linii wodnej), a także o to, czy na jachcie jest prosty dostęp do propelera logu.

Sprawdź także, czy umiesz i wiesz, jak korzystać z autopilota na tym konkretnym, czarterowanym jachcie. Przejęcie jachtu czarterowego powinno tez łączyć się z zapoznaniem załogi z przełącznikami na tablicy rozdzielczej, oraz wyjaśnieniem działania wszelkich instalacji i urządzeń: toalety, pompy od prysznica, instalacji gazowej, rolera grota, rolera genuy itp. bardzo ważne jest też, aby każda z osób wypływających z Tobą w rejs wiedziała, gdzie znajdują się środki ratunkowe i jak z nich korzystać. Jeśli wypływasz z mniej doświadczoną załogą, upewnij się też, czy jej członkowie znają podstawowe węzły.

Przejęcie jachtu czarterowego – braki w wyposażeniu lub uszkodzenia

Pamiętaj, że jeśli działanie lub stan jakiegokolwiek urządzenia Cię zaniepokoi, albo podczas odbioru jachtu czarterowego znalazłeś jakieś braki lub uszkodzenia, niezwłocznie zgłoś to pracownikowi firmy czarterowej. Oczywiście zdarzają się uszkodzenia, które nie zagrażają bezpiecznej żegludze. Wówczas możesz odebrać jacht, ale pamiętaj, aby wszelkie usterki jachtu odnotować w protokole przejęcia jachtu. Upewnij się, że wspomniany protokół został podpisany przez obie strony. Zawsze dobrze jest także zrobić zdjęcie jeśli cokolwiek wzbudza Twoje wątpliwości. Zapobiegnie to niepotrzebnym i mało przyjemnym sporom podczas oddawania jachtu. Warto też pomyśleć o wykupieniu ubezpieczenia kaucji.

Pamiętaj!

Podczas rejsu nie jesteśmy zwolnieni z obowiązku dbania o jacht, a każde uszkodzenie może narazić nas na dodatkowe koszty naprawy lub brak zwrotnej kaucji.